A Mol Zöldövezet program társadalmi hatásainak elemzése (2006-2010)
Mind a non-profit szervezeteknek, mind pedig a vállalatoknak az adományi programjaik társadalmi hatásainak felmérése jelenti az egyik legnagyobb kihívást. Nem elég ugyanis a támogatási tevékenység puszta léte, vagy az ezen már messze túlmutató együttműködés és közös megvalósítás egy-egy nagyobb jelentőségű program esetén, legalább ennyire fontos, hogy tudjuk, milyen pozitív eredményeket értünk el, milyen direkt és indirekt hatásokat hozott létre a program rövidebb és hosszabb távon egyaránt. Ennek értékelése azonban egyáltalán nem egyszerű.
A kutatás keretei
2011 elején készült el a MOL Magyarország adományi programjának, a Zöldövezet program társadalmi hatásainak elemzése a program kezdete óta eltelt 5 év tekintetében. A kutatás célja, hogy a szervezet felmérje, milyen eredményeket sikerült elérni a program által, a konkrét célkitűzések mellett. A program alapvető célja – a közösségi célú zöld felületek növelése – természetesen megvalósult. Az azonban, hogy mennyire sikerült támogatni valódi közösségek létrejöttét, a környezettudatosság növekedését vagy az értékteremtést, már nem ennyire egyértelmű kérdés. Ezek az eredmények ugyanis kevésbé számszerűsíthetőek, részletesebb elemzéseket kívánnak, vagy csak hosszabb távon mérhetőek. Emellett a helyi közösségek által a programhoz hozzáadott érték, legyen az akár önkéntes munka, saját forrás, vagy helyi adomány, szintén nem olyan információk, amelyek automatikusan rendelkezésre állnak.
A felmérés egy kvalitatív és egy kvantitatív kérdőívből állt, amelyet összesen 128 támogatott szervezet kapott kézhez 2010-ben . A kvalitatív kérdőív leginkább az érintettek véleményére, a program megvalósulásának részleteire és utóéletére, valamint a közösségben kialakult folyamatokra fókuszált, a kvantitatív pedig elsősorban az értékteremtésre, azaz mindazon értékekre, legyen az növény, köztéri elem vagy önkéntes munka, amiket a résztvevők a támogatási összegből és a saját hozzáadott erőforrásaikkal hoztak létre.
A felmérés mindenképpen sikeresnek tekinthető, hiszen a válaszolók 93%-a kitöltötte a kvalitatív kérdőívet és 51%-uk a kvantitatívat.
Eredmények
Az eredmények felülmúlták mindkét szervezet várakozását. A Zöldövezet program hatékonyságának és a nyertes pályázók elkötelezettségének köszönhetően minden egyes forint a MOL Magyarország támogatásból közel 5 forint érték teremtődik, így mára már közel 250 millió forint értékű zöld felület jött létre hazánkban a helyi közösségek számára, megközelítőleg 1 millió m2-en. A fejlesztések sikerét igazolja az is, hogy a megújult zöld felületek igazi közösségi helyekké váltak, azokat rendszeresen látogatják a lakosok.
A szervezetek beszámolója szerint a program hatására jelentősen növekedett a helyi közösségek tudatossága és összetartása, így közel 700 további, környezetvédelemhez kapcsolódó közösségi esemény valósult meg a településeken.
A programokban 2010-ig összesen 35 ezer önkéntes vett részt, és a helyi közösségek tagjai több mint 31 ezer növényt ültettek el. Ezek legnagyobb része őshonos fa, bokor vagy virág. Emellett a közösségi terek 800 különféle köztéri elemmel (pl. pad, szemetes, asztal), valamint 5 ezer munkaeszközzel (pl. ásó, gereblye) gazdagodtak.
Mindezeken felül a szervezetek számos hasznos javaslatot és véleményt fogalmaztak meg a válaszaikban, amiket a MOL Magyarország hasznosítani tud a program továbbfejlesztése során.
Megnövekedett környezettudatosság
A Mol Zöldövezet program nem titkolt szándéka, hogy a zöld felületek megújításán túl, annak hatására növelje a lakosság környezettudatosságát és ismereteit, illetve a környezeti értékek megbecsülését is. A cél egyértelműen megvalósult, hiszen a pályázók arról számoltak be, hogy a program jelentős mértékben tudatosabbá tette a közösségeket. Az ismeretek és tapasztalatok újra és újra előkerülnek a közösségekben leginkább közös események során, de azokon kívül is.
Kiemelkedő önkéntes munka
A programokban összesen 35 ezer önkéntes vett részt, ami nagyon jelentős a helyi lakosok számának és a programok nagyságához képest. Az összes résztvevőt tekintve a bevont önkéntesek legnagyobb arányban a pályázó szervezetekből kerültek ki, azaz a pályázók 100%-a bevonta saját önkénteseit. Emellett 81% bevonta a helyi lakosságot vagy az iskolásokat, 62%-uknál vettek részt vállalkozók a munkában, és 43% esetén vett részt egyéb szervezet vagy az önkormányzat a megvalósításban.
Az egyes programokban résztvevő összes önkéntes 77%-a nem a pályázó szervezetből került ki, ami kiemelkedően jó eredmény és azt jelenti, hogy a pályázó non-profit szervezetek hatékonyan képesek mozgósítani a helyi közösséget.
Érintettek bevonása és tájékoztatása
Az érintettek tájékoztatása és bevonása alapvetően fontos a programok sikerességéhez, illetve a megfelelő számú önkéntes toborzásához. A megvalósítások során több mint 2 millió ember értesült a programokról, köszönhetően a szervezetek kiemelkedő kommunikációjának. Meglepő eredmény, hogy a leghatékonyabb, azaz a legtöbb embert a legkisebb költségek mellett elérő eszköznek a helyi rádió és televízió bizonyult, ezt követi az írott sajtó, a legkevésbé jó megoldások pedig a személyes beszélgetések és a telefon.
Mindebből levonható a következtetés, hogy helyi szinten, közösségi programok esetén más folyamatok érvényesülnek a kommunikáció és együttműködés terén, mint az egyébként általában megszokott.
Zárszó
A kutatás eredményeiből egyértelműen bebizonyosodott, hogy nem csupán a pénz számít, azaz nem feltétlenül attól függ egy program sikeressége és hosszú távú hatásai, hogy mekkora összeghez jut hozzá egy szervezet, hanem sokkal inkább a szoros együttműködésen, egymás kölcsönös támogatásán, valamint a helyi szervezetek és lakosok lelkesedésén, összetartásán és hitén.
Köszönjük mindazon szervezetek munkáját, akik időt és energiát szántak a kérdőívek kitöltésére és ezáltal hozzájárultak a kutatás sikerességéhez.
Évszám | Pályázók száma |
Nyertes Pályázók száma |
Támogatási összeg |
Elültetett növények száma |
Résztvevő önkéntesek száma |
Megújított terület négyzetméterben |
2005 | 65 | 13 | 2256565 | 1385 | na | na |
2006 | 170 | 33 | 10009044 | 3048 | na | na |
2007 | 112 | 39 | 13324985 | 8581 | na | 281270 |
2008 | 91 | 28 | 12425739 | 13859 | 3639 | 418196 |
2009 | 93 | 28 | 12549530 | 8580 | 3193 | 283662 |
2010 | 100 | 29 | 14500000 | 11465 | 2534 | 204024 |
2011 | 138 | 30 | 14982000 | 8790 | 1731 | 93223 |
2012 | 129 | 27 | 14500000 | 14028 | 3124 | 136727 |
2013 | 119 | 28 | 14500000 | 11106 | 4126 | 114306 |
2014 | 144 | 33 | 15000000 | 8660 | 2506 | 39889 |
Összesen | 1161 | 288 | 124 047 863 | 89502 | 20853 | 1 571 297 |